Waarom rij ik een Camel?

Het antwoord is anders dan je zou verwachten. Ik had een Land Rover 90 V8 maar met 2 kinderen was de 90 te klein om met z'n allen terrein te gaan rijden. Dus zocht ik wat anders. De bedoeling was dat er een auto zou komen waar ik mee kon terreinrijden (en niet alleen een onverhard pad) en die we ook als familie auto zouden kunnen gebruiken. Marlies vond een 110 niet mooi om nog maar niet te spreken van een 130. Dus moest het toch maar een Disco worden. Die waren niet echt goedkoop begin 2001..In het januari nummer van Land Rover Owner International werd veel aandacht besteed aan Camel Discoveries en toen wist IK wat ik wou. Marlies wist ook wat ik wou maar was er zelf nog niet zo zeker van. Zo rond augustus had ik Marlies overtuigd en er kon dus gezocht worden. Ik vond iets op de Camel-discovery website en met hulp van Alex Brown de webmaster heb ik deze gekozen, bekeken en gekocht.


Zoals ik hem kocht in Engeland.


Spelen in Inor.

Ik was op dat moment nog steeds geen Camel gek. Een Camel disco was op dat moment gewoon een weloverwogen besluit. Dus waarom een Camel? Deze Camel had nog geen 17000 mile (28000 km) gereden en was ongeveer even duur als een gemiddelde 1997 disco die bij een Land Rover dealer stond met een 160.000 km en die heeft geen lier, heavy duty assen, beschermingsplaten, roofrack, zandladders etc.
Dus een Camel had meer dan ik nodig had maar was dus goedkoper dan een gewone Disco kopen en aanpassen om mee terrein te rijden.
En waarom deze Camel. Mijn Camel was bijna kompleet zoals de Disco's bij de selecties en op de Camel Trophy gebruikt werden. Tevens was er airco ingebouwd (lekker) en zit er een goed Alarm systeem op.
Dat mijn Camel ook ervaring heeft was duidelijk te zien en te voelen ondanks dat de meeste Camels in Engeland gerestaureerd worden. Enkele gedeeltes waren overgespoten, het Landschap onder langs de deuren zat er niet meer op en de synchro van de tweede versnelling was niet echt meer aanwezig.

Roel Lettinga met big smile.
Ook was duidelijk dat de auto’s gebouwd waren om een week of drie mee te gaan en langer was niet belangrijk. De Disco op zich was in goede staat maar alle Camel aanhangsels konden wel wat verf gebruiken.En hoe is de Camel in gebruik? Hij past niet in een parkeergarage en hij is iets minder zuinig dan een gewone disco maar dat zijn ook de enige nadelen tegenover vele voordelen. Waarvan de belangrijksten: de glimlach op mijn gezicht en de opgestoken duimen van mensen die me zien rijden. En alles kan mee op vakantie zonder aanhangwagen.
Mijn Camel is een originele Management / selectie Discovery van 1997. Wat ik van de geschiedenis van mijn Camel weet is dat hij eerst naar Zweden werd gestuurd voor de selecties daar. Maar die zijn niet doorgegaan. De auto is vervolgens teruggebracht naar Engeland en daar gebruikt bij de Engelse selecties.
Ons Kameeltje zoals wij hem noemen is op 1 december 1999 in particuliere handen gekomen met 3200 Mile op de teller.


Het chassis werd in de fabriek al bestemd voor een Camel.

Ik heb hem vervolgens op 7 september 2001 naar Nederland gehaald.
Ons Kameeltje had het Engelse Kenteken P101JWK en heeft het oudere type roofrack. Zijn broertje P102JWK heeft het nieuwere kano type roofrack en is de Discovery van de bekende Camel Trophy Tierra del Fuego 1998 screensavers. Ook rijdt er een P103JWK rond zover ik weet weer met het oudere type roofrack.


On the Rocks in Roche Paule.